Dit exemplaar is gemaakt in 1986 in samenwerking met 'Aufrecht Melcher Großaspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Versuch zur Entwicklung von Rennmotoren' (afgekort: AMG, toen nog een zelfstandig bedrijf). Er schijnen meerdere exemplaren met een langere wielbasis samen met AMG te zijn gemaakt. Alleen dit exemplaar is naar buiten gekomen.
Zo zijn er in deze periode meerdere pogingen geweest om van de 928 een vierdeurs versie te ontwerpen (zie ook de “Studie H 50”). Porsche besefte dat de 928-serie geen vervanger van de 911-serie kon worden, zoals oorspronkelijk wel de bedoeling was. Porsche was duidelijk op zoek naar andere niches waarmee men een duidelijk andere (en aanvullende) klantenkring dan die van de 911 kon trekken.
Het exemplaar staat bekend om zijn onberispelijke afwerking. Zo heeft de binnenuitvoering een weelderige uitstraling door het gebruik van bordeauxrode leerkleur die exact overeenkomt met de carrosseriekleur. Overigens is dit prototype volledig functioneel en daarmee dagelijks bruikbaar. Motorisch betreft het de 5,4 liter V8 met in dit geval 326 pk.
Deze uitvoering beschikt over de voor een 928 normale koplampen. Dit in tegenstelling tot de 942 die in 1984 cadeau werd gedaan aan Ferry Porsche (overigens een tweedeursuitvoering). De carrosserie is voorzien van zogenaamde ‘suicide doors’: de achterste deuren draaien in tegengestelde richting openen. De achterste deuren zijn de helft zo breed als de voordeuren. Een B-stijl ontbreekt.
Dit exemplaar is als cadeau gegeven aan Heinz Prechter, die oprichter en CEO was van American Sunroof Corporation (ASC), waarmee Porsche AG al langer een nauwe zakelijke relatie had. Later heeft ASC een belangrijk aandeel gehad in het ontwerp en de productie van de 944 S2 Cabriolet en de 968 Cabriolet. ASC staat tegenwoordig voor American Specialty Cars. ASC’s core business is de automotive aftermarket. Het bedrijf is steeds gevestigd net ten zuiden van Detroit.
Na het plotselinge overlijden van Heinz Prechter in 2001 is dit vierdeurs-exemplaar in 2002 op een autoveiling verkocht voor $44.000. De nieuwe eigenaar werd Neil Huffman die er een uitgebreide autocollectie op nahield. Tijdens de autoveiling was er nog een tweede bieder in de persoon van Bill Warner, oprichter van de Amelia Island Concours d’Elegance.
Huffman overleed in 2008. In dat jaar stond dit exemplaar erg in de belangstelling tijdens de … Amelia Island Concours d’Elegance. Dat was het eerste moment sinds 1987 dat dit prototype weer aan het publiek werd getoond.
Bron:
- Rennlist Forum (2008, 10 3). '1987 Four Door Factory S4 in person at Amelia Island Concourse'. Opgehaald van forums.rennlist.com: forums.rennlist.com/rennforums/928-forum/416073-1987-four-door-factory-s4-in-person-at-amelia-island-concourse.html
--
Voetnoot:
Porsche heeft eind jaren tachtig nog een vierdeursconcept ontwikkeld op basis van het 928-platform: de 989. Porsche's toenmalig design-directeur Ulrich Bez (later CEO van Aston Martin) liet Harm Lagaay (NL) de 989 tekenen. Dit model bevat al design-elementen van de 993 (koplampen) en de 996 (de gebogen achterlichten).
Hoe serieus de ontwikkeling van de 989 werd ingezet bleek uit een interview van autojournalist en auteur Michael Cotton met het Porsche-management in de personen van Yörn Pugmeister (persvoorlichter) en Arno Bohn (chief executive):
"We don't want the Japanese (red. Mazda, Honda, Toyota) showing us how to fill this niche ... . With innovation, which has always been a Porsche hallmark, we will build a compact wonderful sports car which can comfortably bring along those extra two people when you want to."
De intentie was dat medio jaren '90 de 989 de 928-serie volledig zou gaan vervangen. De 989 zou dan worden uitgerust met de bekende 5,4 liter V8-motor. In 1991 zakte de autoverkoop in en was er geen geld om de 989 vanuit het prototype-stadium over te zetten naar een productierijp model. In dat jaar beëindigde Ferry Porsche het 989-project.
volgende ►