Oorspronkelijk was de 928 S4 CS "Clubsport" bedoeld als vingeroefening om de 928 S4 meer sportief rijplezier mee te kunnen geven door gewichtsbesparingen op diverse vlakken toe te passen. Het totaalgewicht van de S4 CS beperkte zich daarmee tot 1484 kg.
De eerste manifestatie was al vroeg in de levenscyclus van de S4, namelijk in 1986 met het prototype 928 S4 "Leichtbau". Al snel daana kwam men op het idee deze ontwikkeling op de markt te brengen. In maart 1988 werd de Clubsport op de Autosalon van Genève aan het publiek voorgesteld.
Aan de 928 S4 Clubsport heeft Porsche echter nooit veel ruchtbaarheid gegeven. Zo zijn er voor dit model geen uitgebreide reclamecampagnes geweest. Uiteindelijk zijn van dit model dan ook maar 71 exemplaren verkocht.
De S4 Clubsport is te beschouwen als een opmaat naar de later meer verkochte 928 GT, die net zoals S4 CS alleen verkrijgbaar was met een handgeschakelde vijfversnellingsbak (M28/41), waarvan de eindoverbrenging korter was dan bij de standaard S4. De versnellingspook werd met 2 cm ingekort om zo een directere bediening te krijgen.
Op motorisch vlak zijn de zuigers, drijfstang en nokkenas aangepast. De electronica voor het motormanagement en de ontsteking werden eveneens aangepast. Het uitlaatsysteem werd lichter uitgevoerd met minder tegendruk en een einddemper met twee uitlaatpijpen. Een motor van een Clubsport is herkenbaar aan de toevoeging "CS" aan het einde van het serienummer.
Porsche gaf ondanks deze aanpassingen een gelijk vermogen als voor de standaard 5-liter V8 van de 928 S4 op, namelijk 320 pk. In de praktijk bleek de S4 Clubsport met gemak de 350 pk waar te maken. Het maximum koppel was 430 Nm.
De transaxle had één lager en één trillingsdemper minder. De overbrenging van het differentieel was iets korter uitgelegd dan bij de standaard S4.
Het onderstel was standaard van het Sportpakket (M474) voorzien. Echter de veren aan de voorzijde waren nog korter en harder gekozen. Achter werden spacers van 17 mm gemonteerd. Ook de velgen waren lichter uitgevoerd, voor 8 x 16" (ET60), en achter 9 x 16" (ET60). De Bridgestone-banden (RE71)hadden voor de maten 225/50 VR16, en achter 245/45 VR16.
Ten opzichte van de S4 kreeg de Clubsport een lichtere en daarmee zwakkere dynamo en een kleinere compressor voor de air conditioning. De kabelboom was compacter en daarmee lichter uitgevoerd. Verder werd een gewichtsbesparing bereikt door een lichtere accu (50 Ah i.p.v. 75 Ah), minder boordgereedschap, geen centrale deurvergrendeling, geen achterruitwisser en geen dakantenne maar een antenne in de voorruit.
Als optie was een sticker met de gestyleerde tekst "CS" voor op het linker voorspatbord mogelijk. De S4 Clubsport was verkrijgbaar in de lakkleuren wit, zwart, rood en zilver.
Bij veel afgeleverde Clubsport-exemplaren werden naderhand weer allerlei luxe voorzieningen ingebouwd. Iets wat Porsche voor de markt in het Verenigd Koninkrijk al bij voorbaat voorzag, met als gevolg dat deze VK-exemplaren de volledige uitvoering van de standaard S4 meekregen. De VK-uitvoering werd aangeduid met "Sport Equipment" waarvan er 42 zijn afgezet.
Bronnen:
- Long, B., 'Porsche 928'. Dorchester, Veloce Publishing Limited, 2009, pp.151-154, ISBN 978-1-903706-30-5.
- Carpassion, Europas grosse Sportwagen-community (2014, 1 12). 'Thema: Porsche 928 S4 Clubsport'. Opgehaald van www.carpassion.com: www.carpassion.com/porsche-944-968/23312-porsche-928-s4-clubsport.html.
- Rennlist Forum (2003, 8 17). 'Club Sport for sale'. Opgehaald van forums.rennlist.com: http://forums.rennlist.com/rennforums/928-forum/83845-club-sport-for-sale.html.
volgende ►