Skip to main content

"Das schönste Cabriolet dass nie gebaut wurde."
-- Jenny Simchen, Curator Porsche Museum, 2014

Eén van de langst bewaarde "geheimen" is wel dit prototype van de 928 Cabriolet. Pas in 2013 is aan het bestaan van dit prototype ruchtbaarheid gegeven in een reeks van videodocumentaires over een nieuw opslagplaats voor het rijdend Porsche-archief. De op deze pagina getoonde foto's betreffen afbeeldingen uit één van deze video's.

Variaties op een thema
Al in 1977 vatte Porsche het idee op om een 928-variant te ontwikkelen voorzien van een Targa-beugel. Pas tien jaar later werd de cabrio-versie een onderwerp van discussie. Het past in een periode waarin aan diverse prototypen werd gewerkt. Zo ontwerpt in die periode de styling-afdeling van Porsche ook twee vierdeurs-varianten van de 928 en laat deze bouwen door ASC (American Sunroof Corporation) in het nabijgelegen Weinsberg. Het Amerikaanse ASC (opgericht door Duits zakenman Heinz Prechter) had de "Karrosseriewerke Weinsberg GmbH" uit de gelijknamige plaats overgenomen. Porsche verleende al decennia lang opdrachten aan "Karrosseriewerke Weinsberg" zoals de bouw van Kever-prototypen in 1933. De nieuwe vestiging van ASC in Heilbron produceerde later de cabrio-modellen van de 944 en 968.

Een V8-cabrio voor de Amerikaanse markt
De toenmalige Porsche-chef Peter Schutz had een zwak voor cabrio's en was een goede bekende van Heinz Prechter. Samen zagen ze goede mogelijkheden in de afzet van V8-cabrio's op de Amerikaanse markt.

Als basis werd de 928 S4 met 5-liter V8-motor gebruikt. In een tijdsbestek van tien maanden hebben de stilisten van Porsche een prototype van hoge kwaliteit ontwikkeld, en laten bouwen door "Karrosseriewerke Weinsberg". Het prototype is voorzien van een naadloos passende cabriolet-kap, strakke carrosserielijnen en stoelen met geïntegreerde gordelsysteem (ook gebruikt in de vierdeurs-prototypen). De planning was dit model in 1991 voor circa 150.000 DM op de markt te brengen.

Intussen is Peter Schutz in december 1987 opgevolgd door Heinz Branitzki en is de financiële toestand van Porsche AG intussen een andere geworden. In het kader van broodnodige kostenbeperkingen wordt besloten de ontwikkeling van de Cabrio en ook de vierdeurs-modellen stop te zetten. In 1991 wordt nog een kostenraming gemaakt voor de productie van een 928 GTS Cabrio, maar ook deze poging kreeg helaas geen vervolg.

Voetnoot:
Er zijn wel Cabriolet-versies van de 928 door diverse tuners geleverd, zoals door Buchmann en Buchmann (B&B), Strosek, Gemballa, Jurinek, Koenig, Hamann en Carelli Design. B&B toonde in 1979 op de autoshow van Frankfurt ook een targa-model met een T-bar. Dit zijn natuurlijk erg ingrijpende veranderingen die van invloed zijn geweest op de stijfheid van de carrosserie.


Eén van de vijf exemplaren van de 928 Targa geleverd door de gebroeders Rainer en Dieter Buchmann (B&B). De achterruit was overgenomen uit de Mercedes SL Roadster.

Het Amerikaanse (Zuid-Californië) bedrijf Carelli Design heeft in de jaren 1980 en 1981 een cabriolet gefabriceerd die een fabrieksmodel erg dicht benaderde. Bij Carelli was eigenlijk geen sprake van een ombouw. Zij hadden een contract om de kale 928-carrosserieën direct van Porsche af te nemen. Pas nadat Carelli de monocoque had aangepast werd deze voorzien van de Porsche-uitrusting. Deze variant van de 928 werd door de Amerikaanse Porsche-dealers als "C928" aangeboden.


De Carelli Design C928 Porsche Convertible.

Bronnen:
- Youtube (2014, 1 13). 'Porsche Museum Secrets - Part 2', 2 min. 50 sec. - 3 min. 23 sec. Opgehaald van www.youtube.com: www.youtube.com/watch?v=-lEsj19bdyM#t=166.
- www.autobild.de, Jan-Henrik Muche, 'Offener Porsche ohne Zukunft', Geraadpleegd op 18 oktober 2014.
- de.wikipedia.org, Heilbronner Stimme, 'Karrosseriewerke Weinsberg'. Geraadpleegd op 18 oktober 2014.
- www.fundinguniverse.com, 'ASC, Inc. History'. Geraadpleegd op 18 oktober 2014.
- Carelli Design - United States (2014, 1 13). 'Carelli Design C928 Porsche'. Opgehaald van www.carellidesign.com: www.carellidesign.com/products/porsche/us/en/porsche_c928.htm.