De "H 50" betreft een haalbaarheidsstudie voor een vierdeurs, vierzits uitvoering op basis van de 928 S4. Het is een doorontwikkeling van de drie jaar eerder uitgebrachte 942, de stationwagon die Ferry Porsche voor zijn 75ste verjaardag kreeg. De ontwikkeling vond plaats in Porsche’s ontwikkelingscentrum te Weissach onder leiding van Anatole Lapine. Lapine is in de jaren zeventig ook richtinggevend geweest in het design van de originele 928.
De "H 50" is uitgerust met een vijfliter V8-motor met 330 pk, in deze verlengde configuratie nog altijd goed voor een topsnelheid van 270 km/h.
De verlengde wielbasis kwam volledig ten goede aan de beenruimte van de achterpassagiers, die via half brede tegengesteld openende deuren konden instappen. De "H 50" mist een B-stijl, waardoor de bevestigingen van de veiligheidsgordels werden geïntegreerd in de rugleuningen van de voorstoelen. Een aanpak die ook werd toegepast bij de prototypen ‘928 S4 4-Door Sedan’ en ‘928 S4 Cabriolet’.
Er is zo’n 8.000 km met dit prototype gereden voordat Porsche tot de slotsom kwam dat de carrosserie met de verlengde wielbasis niet de benodigde stijfheid had. Dat het puur om een haalbaarheidstudie ging blijkt uit de voor Porsche-maatstaven matige detailafwerking van met name de achterzijde en achterruit. Het is gewoon nog niet af.
De "H 50" is een aantal jaren tentoongesteld in 'Automobilmuseum Schloss Langenburg e.V.', en wordt ook regelmatig getoond in het Porsche Museum in Stuttgart. In 2012, pas 25 jaar na zijn ontwikkeling, werd dit prototype op Pebble Beach Concours d'Elegance in het spotlicht gezet als spirituele voorganger van de vierdeurs, vierzits Porsche Panamera.
VIN-nummer: WPOZZZ92ZHS841161
Voetnoot:
Navraag bij het Porsche Museum "Ausstellungsmanagement" wijst uit dat de aanduiding "H 50" geen speciale betekenis heeft: "Nach Rücksprache mit den Kollegen vom Historischen Archiv ist die Bezeichnung "H 50" eine Porsche-interne Bezeichnung und hat keine tiefere Bedeutung."
volgende ►