Skip to main content

De 928 is een volledig nieuwe ontwikkeling en Porsche betreedt met hem nieuwe wegen.

21 oktober 1971: Dr. Ernst Fuhrmann geeft het startschot voor de ontwikkeling en productievoorbereiding van het project 928. In het kader van een moderne lichtgewichtconstructie zijn motorkap, voorspatborden en deuren gemaakt van aluminium. De coupe-body is gemaakt van gegalvaniseerd staal. De nieuw ontwikkelde "Weissach-achteras" corrigeert het spoor tijdens veranderingen in de belasting en draagt ​​aanzienlijk bij tot het goede rijgedrag. De motor die aan de voorzijde gemonteerd is, is aangesloten op de transmissie en het differentieel op de achteras via een starre transaxle-buis. Op deze manier is dit voertuig uitgerust met een ideale gewichtsverdeling van bijna 50% elk op voor- en achteras. Bovendien komt deze constructie ten goede aan de binnenruimte.

Als gevolg van de energiecrisis van 1973 heeft de 928 niet zoals oorspronkelijk gepland vijf liter cilinderinhoud, maar "slechts" een 4,5 liter V8-motor. De watergekoelde aluminiummotor heeft hydraulische klepstoters, de nokkenas wordt aangedreven door een getande riem, levert 177 kW/240 pk bij 5.500 rpm en heeft een maximale koppel van 350 Nm bij 3600 rpm. Het rijklaar gewicht is 1.450 kg. De 928 heeft 6,8 seconden nodig van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van meer dan 230 km/h kan worden bereikt.

17 maart 1977: De 928 wordt aan het publiek voorgesteld op de Autosalon van Genève.

Augustus 1977: Een contingent van preproductie exemplaren wordt aan de Porsche-dealers uitgeleverd. Gedurende de gehele bouwperiode van de 928 in al zijn variaties, wordt deze vrijwel constant verbeterd, ook in de lopende productie. De laat 1977 gebouwde voertuigen hebben al een aantal detailwijzigingen ten opzichte van de preproductie exemplaren.

Het meest opvallende kenmerk van de heel vroege 928 is bijvoorbeeld het ontbreken van de richtingaanwijzers in de voorspatborden. De auto wordt geleverd met een vijfversnellingsbak (en dubbele droge koppeling). Een stalen schuifdak en automatische transmissie (drie geschakelde stappen, op basis van Mercedes-Benz) zijn om productieredenen pas medio december 1977 beschikbaar.

De eerste generatie 928 rijdt, zoals de rest van het Porsche-gamma, op normale benzine. Het hoort bij de filosofie van het bedrijf om high-performance sportauto's te bouwen die (voor zover mogelijk) tegelijkertijd economisch zijn.

"Auto van het Jaar 1978". De Porsche 928 is door een internationale jury als de eerste en enige sportwagen gekozen tot "Auto van het Jaar".

Augustus 1979: Het veel bekritiseerde verbruik wordt geoptimaliseerd. Voornamelijk als gevolg van een verandering in compressieverhouding (van 8,5: 1 naar 10,0:1) kan het brandstofverbruik worden verminderd. De gewijzigde motor vereist vanaf nu superbenzine. Zijn maximale vermogen bereikt de motor nu al bij 5.250 rpm en een maximum koppel van 380 Nm al bij 3600 rpm. De standaard bandenmaat 225/50 VR 16 met 7x16" gegoten aluminium wielen (voor en achter) in het "Telephone"-ontwerp is met de introductie van de 928 S in het modeljaar 1980 slechts op speciaal verzoek leverbaar. Standaard wordt de 928 nu geleverd met banden van de afmeting 215/60 VR 15 op 7x15" gegoten velgen.

Augustus 1982: Tot ongeveer dit moment wordt de "normale" (zonder spoiler) 240 pk sterke oer-928 gebouwd. Hij wordt opgevolgd door de reeds voor modeljaar 1980 geïntroduceerde 928 S.

Van het type 928 met de 240 pk motor worden in de periode van 1977 tot 1982 ongeveer 18.000 exemplaren vervaardigd.

Bron:
- Porsche Club 928 e.V. (2013, 12 30). 'Porsche 928'. Opgehaald van www.porsche-club-928.de: www.porsche-club-928.de/928/index.php/928/928.
- 'The outsider sets the pace', in: Christophorus, Nr.134/April 1978.

volgende