Hulp / advies gezocht aankoop late (s4, GT, GTS) handgeschakelde 928
Als sinds midden jaren 80, toen in de Autovisie een autotest las van de
Porsche 928 (ik dacht een GTS) vs. een Jaguar XJS ben ik gefascineerd door de
928, en ik heb een paar maanden geleden besloten dat mijn handgeschakelde 964
plaats moet gaan maken voor een 928.
Ik zoek al enige maanden een late, handgeschakelde 928, GTS, GT of
eventueel een S4. Km-stand minder belangrijk maar wel goed onderhouden,
technisch in top staat of in top staat te maken. Bij voorkeur met
een dikke map met serieuze onderhoudshistorie / facturen.
Carosserie netjes, hoeft geen concours staat te zijn maar geen
opkomende roest die niet aangepakt is. Verder zo origineel mogelijk, van
buiten en binnen.
Kort geleden kwamen twee handgeschakelde GTS-en op mijn pad die ik beide heb
bekeken en waarvan ik de mooiste bij De Loods heb laten keuren. In het kort wat
eruit kwam:
- 1992 GTS, 320k+ kms, handbak zonder schuifdak, volleder interier
- 8 jaar en 15k km geleden motorrevisie gehad, enigszins aantoonbaar met
facturen voor wat onderdelen en mails over onderhandse betalingen aan een
buitenlandse 928 specialist.
- netjes overgespoten, gereviseerde remmen, nieuwe (8 jaar oud geleden
vervangen) schokdemper en delen van ophanging
- auto rijdt zeer goed, bak schakelde wel erg hakerig.
- bak lekte op de plek van de ingang van de torque tube.
- PSD niet werkend, vastzittende pomp en corrosie op de psd regelaar.
- distributie al 8 jaar niet vervangen
- geen werkende airco, pomp wel ooit vervangen.
- klein roestplekje onder de lak onderaan de voorruit (parafan).
- verder wat kleinere mankementen, zoals hoezen van aandrijfassen
Ik heb de kosten voor laten verversen van distributie, repareren
van airco,PSD, roestplekje, en het kleine spul ingeschat als tussen de EUR
8-10k, en ingeschat dat ik binnen een jaar of 2 ook an de beurt zou komen voor
een bak- en torque tube revisie. Ik ben met de eigenaar in gesprek gegaan
over zijn verkoopprijs maar helaas kwamen we er in de verste verte niet
uit. Dus die gaat het niet worden.
Nu heb ik ook nog die andere handgeschakelde GTS die ik alleen als leek heb
bekeken. Daarvan weet ik dat ik die 275k kms heeft gelopen, en dat ie
nooit revisie heeft gehad. Eigenaar heeft hem 7 jaar en heeft alleen
datgene gedaan aan de auto wat echt kapot was. Is hij ook helemaal eerlijk
over, heb alle facturen van zowel hem als eerdere eigenaren gezien.
Orginele dempers zitten er nog onder, ook de distributie gaat al 7 jaar
mee. Auto rijdt weinig (1000km pj de laatste jaren), en de auto krijgt ook niet
ieder jaar verse olie. Interieur is zeer stevig gebruikt maar dashboard
heeft geen scheuren. Buitenkant is idem goed gebruikt maar ik zag er weinig
geks aan. Banden waren ook al van even geleden. Ik mocht als passagier even mee
voor een ritje en de auto klonk goed, stabiel stationair etc, jammer was wel
dat bij het parkeren bij terugkomst het RDK lampje opeens aansprong. O ja,
schuifdak ging wel open maar geleiderails zagen er niet meer crispy uit (had ik
laatst bijn mijn 964 laten vervangen).
Is het nu redelijk om te veronderstellen dat ik bij deze laatste auto snel
aan EUR 15k-20k onderhoud ga komen omdat er al zo lang niet veel aan
gedaan is? Of is dat alleen maar te beoordelen met een auto op de brug bij een
specialist?
Het gekke is dat ik bij de laatste auto onmiddellijk een goed gevoel had,
ook door de transparante eigenaar, en de auto me ook wel aanstond. Wat me
tegenhoudt is de gedachte , dat ik er nu vrij veel geld in zou moeten
steken en dan nog steeds met een auto zou hebben die bijna drie ton heeft
gelopen en op korte termijn tegen een motor- en/of bakrevisie aan zou kunnen
lopen.
Ik ben benieuwd hoe jullie tegen bovenstaande aan kijken en of jullie nog
goede tips hebben. Ik ben inmiddels flink beginnen te lezen op de site van
Theo en op het Rennlist forum.